Svět je nádherná kniha, ale nemá cenu pro toho, kdo neumí číst
Tato KA byla zaměřena na odstraňování patologických jevů, na reedukaci a edukaci narušené komunikační schopnosti a na odstraňování obtíží v učebním procesu – v nácviku trivia. Verbální komunikace byla závislá na dobrém sluchovém vnímání, funkční motorice mluvidel, dostatečné kapacitě respiračních orgánů, správné funkci fonačního ústrojí a artikulačních orgánů. Důležitou roli hrály aktivity jako je sání, polykání a správné dýchání. Všechny tyto činnosti se prováděly při individuální logopedické a speciálně pedagogické péči. Žáci naší školy mají ve všech oblastech velké obtíže a tento projekt nám umožnil více se zaměřit na odstraňování deficitů dílčích funkcí, které vedlo ke zlepšení nejen ve všech jazykových rovinách, ale také umožnilo rozvíjet slovní zásobu v češtině u žáků romského etnika.
V případech, kdy bylo narušení fatických funkcí natolik závažné, že komunikace mluvenou řečí nebyla srozumitelná a sociálně použitelná, se používaly různé metody alternativní a augmentativní komunikace.
Bc. Eva Műllerová
Do této klíčové aktivity byli během trvání projektu zařazeni žáci ZŠS. Tito žáci měli silně narušené komunikační schopnosti ( NKS). Do té doby někteří z nich neměli možnost jak vyjádřit své potřeby a přání, nebo nebylo možné u nich zjistit zpětnou vazbu při vyučování. Z toho důvodu jsem se u těchto žáků zaměřila na alternativní komunikaci. Někteří již měli zavedený komunikační systém VOKS, u jiných žáků jsme jej zaváděli. U žáků jsme rozvíjeli obrázkovou slovní zásobu, slovní zásobu verbální a postupem času i komunikaci na úrovni zástupných symbolů ( předměty ). Žáci se učili navazovat komunikaci se svým okolím, pracovat s komunikačními bloky a vyjádřit své potřeby a přání. V rámci této klíčové aktivity došlo k proškolení pedagogických pracovníků, u kterých došlo k hlubokému rozšíření znalostí v oblasti AAK, logopedické diagnostiky či metodiky sociálního učení. Přínosné bylo i školení v práci na interaktivní tabuli. Tyto alternativní metody využívají pedagogičtí pracovníci v každodenním vyučovacím procesu a jejich prostřednictvím rozvíjí u žáků komunikační schopnosti ( verbální, neverbální i psané ). Díky této aktivitě byla speciální škola dovybavena pomůckami, které souvisí s rozvojem komunikace. Byla zakoupena nejen dětská literatura, ale i odborná pro získávání nových poznatků ve speciálně pedagogické problematice.
V rámci této aktivity se nám u žáků podařilo zavést alternativní komunikaci a umožnit tím způsobem komunikaci se svým okolím i žáky s NKS. U některých žáků se díky tomu, že mohli vyjádřit své potřeby, zmírnila agresivita a neklid. Alternativní komunikace umožnila i nám pedagogům získávat zpětnou vazbu od žáků, a to jak při výuce, tak i při jejich volnočasových aktivitách. Tato klíčová aktivita se bude dále prolínat do výuky v rámci vzdělávacích programů v ZŠS.
Mgr. Daniela Surá